Logga in
Bli medlem
Bli medlem

Vad kostar det att vara medlem?

Från och med 1 januari 2016 är medlemsavgiften uppdelad i tre kategorier:

 

SMALL - För dig som är företagare och driver salong eller hyrstol, utan anställda. Medlemsavgift (ej avdragsgill) 800 kr per ägare/delägare och år. Serviceavgift 3500 kr + moms per år.

 

MEDIUM - För dig som driver företag med upp till fem anställda. Medlemsavgift (ej avdragsgill) 800 kr per ägare/delägare och år. Serviceavgift (avdragsgill) 5200 kr + moms per år.

 

LARGE - För dig som driver företag med fler än fem anställda och/eller fler än ett försäljningsställe. Medlemsavgift (ej avdragsgill) 800 kr per ägare/delägare och år. Serviceavgift (avdragsgill) 5200 kr + moms per år. 1 - 5 anställda, 0 kr - därefter tillkommer 400 kr + moms per anställd och år. För filial tillkommer 1050 kr + moms per försäljningsställe.

 

Bra att veta: Du får reducerad avgift vid föräldraledighet. Efterlevnadsskydd (20% på gällande basbelopp) ingår i ditt medlemskap. Efter 65 års ålder och/eller 25-årigt medlemskap får du en reducerad avgift (förutsatt att du inte längre driver rörelse), samt får behålla en eventuell tecknad personförsäkring. Via ditt medlemskap är du också med och stöttar organisationerna Ung Cancer och Water Aid i deras viktiga

Varför betalar jag mer när jag har anställda?

Ju fler anställda man har ju mer hjälp kan man behöva i olika frågor och desto mer nytta har man utav medlemskapet.
Juridisk hjälp är något alla företag behöver, speciellt företag med anställda. För ju fler anställda man har desto mer juridisk hjälp behöver man. Har man en salongsförsäkring tecknad genom Söderberg & Partners grundas den också på antalet anställda. Sker det en vattenskada, inbrott eller kanske en brandskada som försäkringen ska bekosta räknar de bland annat på uppsättningen verktyg gånger antalet anställda.

 

Gällande kollektivavtalet som Frisörföretagarna förhandlar med Handels, lägger man väldigt mycket tid på att det ska bli så bra som möjligt för våra företagare. Skulle det vara så att det någon gång blir konflikt med Handels som leder till strejk så faller medlemmen in under något som heter beredskapsfonden i medlemskapet, vilket gör att man blir ersatt för antalet anställda man har registrerat hos oss. Detta är att se som en sorts försäkring, precis som den juridiska rådgivningen.

Vilka typer av frågor kan jag vända mig till er om?

Du kan vända dig till oss med samtliga frågor som rör ditt frisörföretag och/eller ditt medlemskap.

 

Våra rådgivare hjälper dig att besvara frågor gällande;

 

juridik - företagande - ekonomi
anställning - avtal - löner - kollektivavtal
utbildning - elever - färdigutbildning - trainees
del- och gesällprov - mästarprov


Vår medlemsservice hjälper dig med saker som medlemsuppgifter, medlemsfakturor, Joel Watz fond, Försäkringsföreningen/dödsfallsfonden och föräldraledighet.

Vad bör jag tänka på innan jag anställer eller tar emot en elev

Först och främst ska du kontrollera vilken utbildningsbakgrund eleven har. Frisörutbildningen är sedan ett par år uppbyggt i utbildningsnivåer, nivå 1-4. Till exempel börjar en elev från frisörutbildningen på gymnasiet på nivå 2, om eleven i samband med skolans avslutning avlagt minst godkänt resultat på delprovet.

 

För elever från en renodlad privat frisörutbildning gäller att de måste ha genomfört sin utbildning på en godkänd skola för att få tillgodoräkna sig den utbildningstiden. Det är Frisörföretagarna och Handelsanställdas förbund som tillsammans bedömer om en skola ska bli godkänd eller inte. HÄR kan du se vilka skolor som är godkända.

 

Innan du anställer elever ska du även fundera över om du har den tid som krävs för att utbilda eleven, så att han eller hon kan bli behörig frisör. Det innebär nämligen ett stort ansvar att ta emot en elev för färdigutbildning. Utöver gesällbrev ska du även ha genomgått en handledarutbildning för att kunna ta emot en elev.

Vad ska jag tänka på innan jag skriver avtal med en hyresvärd?

Om du ska skriva ett avtal avseende en ny lokal bör du kontrollera om det är en rimlig hyresnivå. Enklast är att göra en jämförelse med andra lokaler i området. Jämförelsen sker utifrån hyran per kvadratmeter och år. Tänk på att ett avtal endast får indexregleras om det löper på minst tre år.

 

Om du och din hyresvärd ska skriva ett nytt kontrakt är det av vikt att antingen du eller hyresvärden sagt upp kontraktet i rätt ordning. I de allra flesta fall innebär det att kontraktet ska vara uppsagt minst nio månader innan det nuvarande kontraktet löper ut. Om så inte skett, löper det befintliga avtalet vidare under en ny period.

 

När det är dags för omförhandling är ett tips att jämföra ditt nu gällande avtal med de föreslagna avtalet. Då får du på ett enkelt sätt en överskådlig bild över vilka förändringar som hyresvärden vill göra. Precis som vid tecknande av kontrakt i en ny lokal, är det en god idé att göra en jämförelse med hyresnivån i andra lokaler i området.

 

Har du ytterligare funderingar hör gärna av dig till oss på 08-87 04 30.

Vad ska jag tänka på innan jag skriver avtal med en anställd?

Först och främst ska du ta reda på vilken kompetens den blivande anställde har; behörig frisör med gesällbrev, obehörig frisör eller elev. Det är nämligen avgörande för vilken lön den anställde är kvalificerad till.

 

Du ska även bestämma vilken anställningsform du ska erbjuda den anställde. Vår rekommendation är att alltid inleda anställningen med sex månaders provanställning. Anställningsavtal hittar du här. Anställningsavtalet ska vara den anställde tillhanda senast en månad efter att anställningen påbörjades. Du och den anställde ska ha varsitt exemplar av avtalet.

 

Som medlem i Frisörföretagarna gäller frisöravtalet för dig och dina anställda. Det innebär bland annat att du måste följa de lönenivåer som anges i avtalet. Det innebär vidare att du ska teckna arbetsmarknadsförsäkringar via Fora för dina anställda. Fora når du på 08-787 40 10.

 

Har du ytterligare funderingar hör gärna av dig till oss på 08-87 04 30.